Reklama w autobusach i tramwajach – ciekawa promocja
We współczesnym świecie twórcy reklam mają duże pole do popisu – nie muszę ograniczać się już do standardowej formy reklamy w telewizji, radiu czy gazetach. Nowoczesna reklama ma zaskakiwać, przybierać nietypowe formy, wykorzystując wszelkie możliwie powierzchnie użytkowe w tym również komunikację miejską.
Wszelkie rodzaje reklamy niestandardowej zaliczamy do szerokiego pojęcia reklamy ambientowej. W obecnych czasach, kiedy czasem wydaje się, że blok reklamowy trwa dłużej niż fragment filmu, bardzo dużym wyzwaniem dla twórców reklam jest wyróżnienie się spośród konkurencji. Dlatego wiele firm decyduje się postawić właśnie na reklamę ambientową i wykorzystać do tego przestrzeń miejską – chodniki, ławki, tramwaje, autobusy. Ma to bardzo dużo zalet. Taka reklama wyróżnia się, jest odbierana przez konsumentów zwykle pozytywniej niż tradycyjna forma, twórca może wykazać się przy jej tworzeniu dużą kreatywnością.
Reklama w autobusach i tramwajach
Komunikacją miejską w swoim życiu podróżuje, przynajmniej od czasu do czasu, większość z nas. Marketingowcy korzystają z czasu wolnego podróżujących transportem miejskim, próbując przyciągnąć ich uwagę. Reklama w autobusach i tramwajach umieszczana jest najczęściej na ekranach reklamowych – monitorach, na których wyświetlane są spoty lub tekst reklamowy. Taką reklamę ciężko przeoczyć – umieszczana jest ona zwykle tak, żeby była widoczna dla jak największej liczby podróżnych i dostosowana do czasu przejazdu środka transportu między stacjami.
Inna formą reklamy w tramwajach i autobusach jest ramka reklamowa, umieszczana najczęściej na szybach.Taka tabliczka jest bardzo dobrym środkiem przekazu reklamowego – pasażerowie często podświadomie czytają zawarte na nich treści, często wielokrotnie, co pozwala im je dobrze zapamiętać. Dobrym przykładem takiej reklamy w autobusach i tramwajach są ramki proponowane przez agencję reklamową AutoBox – https://autobox.com.pl/reklama-w-autobusach-szczecin, oferującą swoje usługi między innymi w Szczecinie.
Reklamowe wykorzystanie komunikacji miejskiej w Szczecinie
Szczecin to trzecie największe miasto w Polsce pod względem powierzchni. Jego zarządcy mają za zadanie skomunikować ze sobą dwa bardzo duże, oddalone od siebie części miasta – Lewo- i Prawobrzeże, a także ich poszczególne dzielnice. Wykorzystują do tego linie autobusowe zwykłe, linie autobusowe pospieszne, linie tramwajowe zwykłe oraz Szczeciński Szybki Tramwaj. Tabor autobusowy ZDiTM w Szczecinie to aż 377 pojazdów, a tramwajowy – 200.
Szczecińscy przedsiębiorcy, aby zareklamować swoje usługi, korzystają z oferty agencji reklamowej AutoBox, która oferuje reklamę w autobusach i tramwajach większości szczecińskich linii. Agencja proponuje dwa rozwiązania – klasyczne nośniki A3Pion oraz nowatorskie axPOSTER. Tradycyjne gabloty montowane są na szybach pojazdów, zapewniając ekspozycję, zarówno z wewnątrz, jak i zewnątrz pojazdu.
Druga, innowacyjna propozycja, to system, obejmujący reklamy jednostronne, montowane za pomocą konfigurowalnych zaczepów. Dzięki takiemu rozwiązaniu, klient może wybrać dowolne miejsce reklamy w tramwaju czy autobusie. Podstawowa oferta to format o powierzchni 48 x 30 cm, ale zleceniodawca może zdecydować się ten na innych, niestandardowy format. Ciekawą propozycją AutoBox jest również montowanie bloczków ulotkowych, które zawierają aż 50 kartek. Klienci agencji mogą korzystać z powierzchni we wszystkich 200 tramwajach i w 210 autobusach.
Reklama ambientowa w autobusach i tramwajach – ciekawe przykłady
Zaskakującym przykładem reklamy w autobusie była ta stworzona przez dział marketingu firmy Big Pilot. Niemieccy podróżni, szczególnie ci wyżsi, mogli złapać się za zamocowany pod sufitem uchwyt w kształcie zegarka. W ten sposób każdy z nich widział, jak gadżet prezentuje się na nadgarstku. Taka reklama zdecydowanie zapada w pamięć.
Firmy w celu promocji swoich produktów i usług, korzystają także z innych sposobów przekazu w ramach obiektów komunikacji miejskiej niż reklama w tramwaju. Popularnym nośnikiem są również wiaty przystankowe. Ciekawie reklamowało się w Polsce Multikino, przekształcając zwykłe przystankowe ławki na fotele kinowe.
Podsumowanie
Zdecydowaną zaletą reklam w tramwajach i autobusach jest możliwość dotarcia do bardzo szerokiego grona odbiorców, w tym do przedstawicieli różnych grup docelowych. Warto zatem inwestować w taki rodzaj reklamy, szczególnie jeśli chcemy dotrzeć do mieszkańców dużych miast, ale także mniejszych miasteczek czy wsi, umieszczając naszą reklamę w pociągu. Taka reklama nie jest nachalna, dobrze zaprojektowana może nawet w przyjemny sposób zapełnić czas podróżnych, co pozwala na budowanie pozytywnego odbioru reklamowanej marki. Reklamując w ten sposób np. ofert pracy możemy dotrzeć do osób, które nie mają czasu na jej szukanie. Odbiorca, który pozytywnie odbierze daną reklamę, często przekaże jej treść dalej – rodzinie, przyjaciołom w zwykłej rozmowie czy w pracy.